KDBS Bank ostrzega! Uważaj na oszustów na Messengerze!
KDBS Bank ostrzega!
Uważaj na oszustów na Messengerze!
Przestępcy opracowali kolejną metodę wyłudzania pieniędzy. Tym razem jest to oszustwo przy wykorzystaniu BLIK-a. Przestępcy włamują się na konto ofiary na portalu społecznościowym. Następnie wysyłają wiadomości do znajomych osoby pod którą się podszywają z prośbą, o pożyczenie pieniędzy poprzez wysłanie kodu BLIK.
JAK PRZEBIEGA PRZESTĘPSTWO?
Oszust po uzyskaniu dostępu do konta twojego znajomego na skutek wycieku danych lub ataku hackerskiego, loguje się i przejmuje nad nim kontrolę. Następnie kontaktuje się z Tobą przez komunikator. Fałszywy znajomy może poprosić o przeniesienie rozmowy do wiadomości tekstowych SMS. Złodzieje robią to coraz częściej, aby uniknąć wykrycia przez technologię antyfraudową Facebooka. Gdy cyberprzestępcy uda się zdobyć Twoje zaufanie, próbuje wyłudzić pieniądze, wcielając w życie jeden z popularnych scenariuszy oszustwa np.:
- na niewielką pożyczkę,
- na zgubiony portfel,
- lub brak wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł za coś zapłacić.
Po podaniu kodu oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi
o kolejne kody. Pretekstem może być np. brak wystarczającej kwoty na koncie lub błąd transakcji.
Kolejnym możliwym scenariuszem działania jest przesyłanie linków do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi, np. o opłacenie zamówienia, zachęca do udziału w konkursie lub odebrania kuponu na zakupy. Kiedy ofiara kliknie w przesłany link, następuje przekierowanie do formularza, w którym jest proszona o podanie loginu i hasła do aplikacji elektronicznej lub numeru karty płatniczej wraz z kodem CVC i terminem jej ważności. W ten sposób następuję wyłudzenie wrażliwych danych.
W obu przypadkach konsekwencją nierozważnego postępowania jest utrata pieniędzy z konta.
Pamiętaj! Jeśli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.
CO ZROBIĆ, ABY UNIKNĄĆ WYŁUDZENIA?
- Zabezpiecz swój profil na Facebooku – zastosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania (Wówczas zauważysz, gdy oszust będzie chciał zalogować się na twoje konto, gdyż będzie do tego konieczne wpisanie kodu z SMSa który otrzymasz na swój telefon) Zobacz jak to zrobić: https://m.facebook.com/settings/security/
- Nie podawaj kodu BLIK, jeśli nie masz 100% pewności, że rozmawiasz z właściwą osobą. Wszelkie przypadki prób wyłudzenia pieniędzy należy zawsze zgłaszać na Policję.
- Potwierdź tożsamość „znajomego”, który pisze do Ciebie na Messengerze i prosi
o pieniądze – najlepiej zadzwoń do niego. - Uważnie sprawdzaj dane płatności przed jej zaakceptowaniem w aplikacji bankowej. Przestępca nie wypłaci pieniędzy, dopóki nie zaakceptujesz płatności PIN-em w swojej aplikacji bankowości mobilnej.
- Bezwzględnie chroń swój telefon – hasłem, odciskiem palca lub biometrią twarzy. Chroń również PIN do akceptacji mobilnej banku.
Więcej na informacji na temat Cyberbezpieczeństwa znajdą Państwo pod adresem:
https://kdbs.com.pl/bezpieczenstwo-w-internecie/
https://kdbs.com.pl/ostrzezenie-dla-klientow-kdbs-bank/