W ostatnim czasie coraz częściej słyszymy o przypadkach oszustw, których ofiarami padają osoby starsze, ale nie tylko. Jednym z najbardziej popularnych schematów działania przestępców jest metoda „na pracownika banku”.
Jak działają oszuści?
Oszust dzwoni do potencjalnej ofiary, podając się za pracownika banku. Informuje o podejrzanych transakcjach na koncie i przekonuje, że należy podjąć natychmiastowe działania, aby zabezpieczyć oszczędności. Następnie, krok po kroku, nakłania do podania poufnych danych, takich jak numer PIN, hasła do bankowości elektronicznej czy kody BLIK. W skrajnych przypadkach, przestępcy mogą prosić o zainstalowanie na urządzeniu mobilnym złośliwego oprogramowania, które umożliwia im pełną kontrolę nad kontem bankowym ofiary.
Jak się chronić przed oszustwami?
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych, haseł ani kodów PIN przez telefon
- Jeśli otrzymasz podejrzany telefon, rozłącz się i samodzielnie skontaktuj z bankiem, korzystając z numeru podanego na oficjalnej stronie internetowej
- Nie instaluj na swoim urządzeniu aplikacji wskazanych przez osoby dzwoniące
- Regularnie sprawdzaj swoje konto bankowe
- Informuj bliskich o zagrożeniach związanych z oszustwami internetowymi
Bądź CyberBezpieczny z KDBS Bank. Nie daj się złowić.